Familielandbruget Sydvest

Vi sætter familien i centrum

Referat fra formand Henrik Bertelsens generalforsamlingen d. 11. marts 2024

Sammentænkning af indsatser. Generalforsamling i Familielandbruget Sydvest bød bl.a. på en spændende beretning fra formand Henrik Bertelsen med hovedbudskabet ”sammentænkning af indsatser” - vi skal løfte i fællesskab.

CO2-afgiften er et varmt emne og Bertelsen kunne berette at Den Grønne Trepart havde været forbi hans lavbundsjordprojekt. Et projekt, der har taget 8,5 år indtil videre, hvor kommunen ansøgte lbst om en lille projektændring for 6 mdr. siden, desværre endnu uden svar selvom projektet snart er færdigt. I projektet var der opnået en forbedret effekt på en række områder, som miljø, natur, klima og klimatilpasning. Alt sammen indsatser, som vi i landbruget skal byde ind på. Bertelsen nævnte, at vi ikke kommer udenom at snakke CO2-afgifter, men at der i L&F er den klare holdning, at vi kan nå i mål med klimaindsatsen uden en afgift - og det er der lagt en plan for. Det vil dog kræve en dedikeret indsats på alle områder.

Bertelsen kom også ind på uforbrugte penge i landdistrikt programmet, hvor man senest i 2025 skal have brugt ca. 1,6 milliarder kroner. I stedet for at sende dem retur til EU, så kunne man få meget natur, klima, miljø og grøn omstilling for de penge i landbruget forklarede Bertelsen.

Familielandbruget har tidligere sendt 2 breve til EU-landbrugskommissæren, hvor omfordelingstøtten var hovedbudskabet, men selvom der er medhold i at indføre omfordelingsstøtte, så sker der ikke noget. Det er en støtte, der kan bruges til f.eks. klima- og bæredygtige tiltag på de mindre bedrifterne. Vi vil fortsætte kampen for at få omfordelingstøtten indført, så det kan gavne og kompensere de mindre landbrug for de relativt større omkostninger der har på en række områder, sagde Bertelsen.

Bertelsens samlede sine budskaber, der lød på:

- Lav ikke en CO2-model, der rammer de mindre landbrug hårdest.

- Lav en model der tager hensyn til dyr, som har flere funktioner end kødproduktion som naturpleje.

- Sørg for at få størst mulig effekt på alle områder, når vi laver så store projekter.

Han foreslog at hvis man ikke kan friholde f.eks. dyr i naturplejen for co2 afgift, vil man oplagt kunne kompensere dette via tilskuddene til afgræsning. Dette vil have en række fordele, nemlig at man øger incitamentet til afgræsning af naturarealer, samtidig med man bevarer incitamentet til at reducere klimabelastningen. De andre budskaber omkring en CO2-afgift og dens potentielle negative virkninger med tab af arbejdspladser, udflytning af produktion m.m. forsikrede han de 53 fremmødte, at L&F har godt fat i, og det bakker vi fuldt op om.

Han var også omkring de nye ejendomsvurderinger. Her fik vi ændret ting til det bedre, men det er stadig absurd at noget der har været undervejs i over 10 år, sejler så fuldstændigt. Det er faktisk et retssikkerhedsmæssigt problem, når det samtidig for de fleste er så kompliceret.

I Familielandbruget vil vi være en del af løsningen og en del af fremtiden. Vi ønsker et mangfoldigt liv på landet i fremtiden.